СМІЛАВІЦКІ
"ТРЫБУШЫЦЕЛЬ"
Ці з'есці, ці намаляваць
Тых селядцоў амаль драпежных?
Дрыжаць, дабраўшыся да ежы...
І зноўку фарбамі пуляць!

Трыбушыць птушак да знямогі...
Іх пер'е, галавы і ногі
Глядзяцца добра на стале...
Вам брыдка, пахне трыбухой
Ад тых карцін, што піша Суцін?
Чырвоны колер каламуціць,
І рвецца страўнік на пакой?

Вас ванітуе ад мастацтва
І цяжка потым вам заснуць?
У пекла чэрці валакуць
Вар'ята з вульевага брацтва?..

Але цікаўнасць не загана,
Глядзіце - туша ў крыві...
І колькі хочаш тут раві,
Сякеру не спыніць тырана...
Як бойня нашае жыццё...
І пэндзаль лёсу няўмольны
Мастак адлюстраваў міжвольна
Крывавым мясам і піццём...

Гатовы разарвацца крыкам...
Не напалохаць зверскім рыкам
Адвечны чалавечы жах...
Глядач стаіць амаль нямоглы...
Агонь з палотнаў жжоць знутры...
А ўсё ж, згадзіцеся, сябры,
Што геній Суціна ад Бога...
Чаму два выбітных мастака - Анры Тулуз-Латрэк і Хаім Суцін - нібы выварочвалі свет навыварат? Адзін быў калекам і ператвараў сваю пачварнасць ў гратэскавы фэтыш. А другі - духоўна надламаны, галодны і ўбогі - перанёс свае пакуты ў мастацкую плоскасць. Суцін нібы "трыбушыў" жыццё, адчыняючы яму на сваіх палотнах "кроў" ...


Вывернутыя тушы, крывавыя гладыёлусы, жанчына-вамп у чырвоным - немагчыма адарваць погляд.
Яны прыцягваюць,
ап'яняюць, выклікаюць экстаз!
Але Суцін наўрад ці заігрывае з гледачом. Ён пагружаны ў сябе, нікога не заўважаючы, голы кладзе крывавыя дзёрзкія мазкі на палатно ...
Менавіта такім яго аднойчы засьпеў у майстэрні Мадэльяні. Хаім спаслаўся на тое, што беражэ вопратку. Быццам з карціны і сапраўды можа хлынуць кроў ... (На самай справе рэчы былі путамі, якія абмяжоўвалі абсалютную свабоду мастака).


Верагодна, ён употай трыумфаваў,
што можа выклікаць
стыхію адным рухам пэндзля...
Хваравіты запал да тушаў, вантробаў, самай смерці - ня эпатаж вялікага мастака, не піар. А, хутчэй за ўсё, усё тое ж жаданне "вытрыбушыць" свет, адчуць на вуснах ягоны праўдзівы гідкі густ,
выдасканаленая цікаўнасць генія. Смяротнае вабіць. Смяротнае адштурхвае. Смяротнае натхняе ...
Тата Барух, штабнуючы дзень і ноч на швейнай машынцы, каб пракарміць вялікую сям'ю, скоса паглядаў на сына. Беднаму габрэйскаму юнаку на родзе напісана шукаць "хлебную" прафесію - настаўніка, лекара, краўца, кухара, у рэшце рэшт. А сын толькі і робіць, што перакладае дарагую паперу і фарбы. А аднойчы ўздумаў намаляваць партрэт рабіна. Сын рабіна, мяснік, жорстка збіў мастака. Але няма ліха без дабра. Атрымаўшы кампенсацыю, Хаім адправіўся вучыцца ў Віленскую мастацкую школу.
Читать полностью: https://news.tut.by/culture/213952.htmlНу, а потым, вядома ж, у Парыж!
![]() |
Вулей |
![]() |
Мадэльяні |

Спачатку "вульеўцы" глядзелі на яго, як на дзіўны асобнік. Прыпахнены эстэт Мадыльяні вараціў нос ад прыкрай сумесі пахаў селядцоў і падалкі, якая літаральна прахарчавала пакой сябра.
Але той, не заўважаючы нічога вакол, маляваў трупікі курэй, фазанаў і зайцоў, тушы з суседняй бойні і смярдзючых селядцоў ...
Сюжэты прыходзілі да яго па начах кашмарамі, душылі, патрабуючы ўвасаблення ў маляўнічай "плоці".Ён стаў закладнікам уласнай жорсьці. Пісаў запоямі ...
Суцін адважваўся "прэпараваць" саму смерць, каб дакапацца да жывёльных інстынктаў чалавека і падараваць яму духоўную бессмяротнасць...
Скажоныя асобы і прадметы былі гратэскам, пратэстам, выклікам мяшчанскай маралі. Хаос - стваральнікам новай рэальнасці. А фарбы - ваярамі, якія разбураюць існуючыя каноны ...
Гэта быў утапічны свет Суціна. Не толькі знаўцы мастацтва, але і сам ён мала вывучаў яго. Проста тварыў, кайфаваў, піў віно і амаль што ня разменьваўся на жанчын. Быццам ведаў, што часу адпушчана мала ...
![]() |
Суцін. Партрэт Мадэльянb |
![]() |
Аўтапартрэт |
З люстэрка на яго нязменна вытарэшчваўся субьект з патлатымі валасамі, разадзьмутымі ноздрамі, тоўстымі чырвонымі вуснамі і падпаленымі вачыма. Праўда, Мадыльяні ўсё ж напісаў ягоны праўдзівы пяшчотны партрэт ...
Спазнаўшы галечу, пазбаўлення і голад, смілавіцкі самародак не імкнуўся да багацця або багемнага жыцця. Неахайна апрануты, сарамлівы, не ўмеў нават распарадзіцца нечаканым "казачным" ганарарам за карціны, якія скупіў ў яго "оптам" эксцэнтрычны амерыканец Альбэрт Барнс. «Нарэшце прывялі да мяне яго - п'янага, хворага, няшчаснага, - бессаромна выхваляўся дзялок ад мастацтва. - І я ўгаварыў яго за дробязь аддаць усё, уключаючы нават тыя пяць карцін, якія ён збіраўся спаліць! » (Пасля Барнс вельмі ганарыўся карцінамі Суціна і выставіў іх побач з працамі Рэнуара, Пікаса і Мадзільяні ў галерэі свайго фонду ў Пенсільваніі).

Але так і застаўся ў душы неахайным правінцыялам, сэнс жыцця якога быў у бясконцым маляванні...
Мастацтвазнаўца Фальк так апісваў свой візіт у кватэру Суціна: «Дзверы не зачынены. У першым пакоі адкрыты чамадан на падлозе і куча бруднай бялізны. У другім - выдатны старадаўні стол чорнага дрэва, тры бляшанкі з-пад кансерваў. У трэцім пакоі раскошны ложак з бруднай-прыбруднай карункавай бялізнай. На ёй спіць Суцін пад атласнай ірванай коўдрай нябесна-блакітнага колеру. Больш нічога з рэчаў. На падлозе каля ложка расцелена газета, і на ёй ягоныя касцюмы ..."
Вось такі мінімалізм у побыце. Смілавіцкі дзікун, жывучы у парыскай кватэры, так і не навучыўся нават карыстацца ваннай і тэлефонам. Але ужо, пэўна, нарэшце адкарміўся...

А можа, справа не толькі ў голадзе? Дзесяты дзіця ў сям'і беднага габрэйскага краўца памятаў дэлікатэс свайго дзяцінства. Бо для бедных беларускіх габрэяў-
мастакоў "парыскай школы", у тым ліку Шагала і Суціна, гэта была амаль што культавая ежа. Французскі худы селядзец, вядома, не параўнаць з тоўстым смілавіцкім з бочкі. Але голад, нават у імя мастацтва, ня цётка...
Ад пастаяннага недаядання ў мастака развілася язва страўніка. Але яшчэ большай боллю была для яго недасканаласць свету.

Ранімы мастак не грэбаваў прыносіць у майстэрню трупікі дохлых курэй і птушак. Гэтая "натура" натхняла яго хваравітае ўяўленне. Фатальнасць смерці прыводзіла ў экстаз. Ён тварыў, ня чуючы і не бачачы нічога вакол, да знямогі ...


У акупаванай Францыі Хаім хаваўся ад усіх, нават фарбы яму купляла знаёмая акторка. І памёр ад перытаніту з-за небяспекі рабіць аперацыю ў парыскай клініцы. А, можа быць, уражлівая натура мастака, так доўга гуляючага са смерцю, не вытрымала падарожжа праз мяжу ў катафалку ... За труной смілавіцкага генія ішоў толькі адзін чалавек. Пабла Пікаса ...

Нават Пабла Пікаса купіў і павесіў у сваёй майстэрні карціну Суціна «Парыж ноччу» .
Паколькі Хаім не мог толкам растлумачыць, дзе знаходзяцца Смілавічы, то казаў, што родам з Вільні, якая была на слыху ў кожнага цывілізаванага
эўрапейца.
![]() |
Смілавічы |
Вы стаіце каля нацюрморту з худымі неапетытнымі селядцамі і глынаеце сліну?
Нацешыўшыся духоўнай ежай, абавязкова зазірніце ў Смілавічы, каб паспытаць традыцыйных селядцоў з бочкі. І ацаніць гасціннасць землякоў геніяльнага мастака.
Неяк ў Суціна спыталі:
- Вы ж жылі цяжка, пэўна, былі няшчасныя ў жыцці?
- З чаго гэта вы ўзялі? - адказаў ён. - Я заўсёды быў шчаслівым чалавекам!
Д А В Е Д К А
Хаім Суцін (13 студзеня 1893, Смілавічы — 9 жніўня 1943) — французскі мастак-экспрэсіяніст беларускага паходжання.
Пачатковыя ўрокі жывапісу атрымаў у Менску, пазней у Вільні. З 1913 года да смерці жыў у Парыжы (за выняткам 1919—1922 гадоў, якія правёў ва Усходніх Пірэнеях), быў блізкім сябрам Марка Шагала і А. Мадыльяні...
У Смілавічах у 2008 годзе пры садзейнічанні ЮНЕСКА створана музейная экспазіцыя «Прастора Хаіма Суціна», якая дзенічае ў будынку мясцовага дому дзіцячай творчасці.

Лютаўскія таргі 2007 года для аўкцыённага дома «Сотбіс» сталі сусветнай сенсацыяй. Самым дарагім лотам аўкцыёну апынуўся «Партрэт мужчыны ў чырвоным шаліку» Хаіма Суціна. Карціна пайшла з малатка за 17,2 мільёна даляраў. Гэта стала новым рэкордам цаны на творы экспрэсіяністаў. А ў маі 2012 года на Sotheby's яго «Пасыльны з Максіма» быў прададзены за 9,37 мільёна даляраў.
Да 2012 года на радзіме Суціна ў Беларусі не было ніводнай ягонай карціны. Карціна «Вялікія лугі ў Шартры» (меркавана 1934 г.) была набыта 8 лютага 2012 года на аўкцыёне Крысціс за 400 тысяч даляраў Белгазпрамбанкам.
У 2013 годзе Белгазпрамбанк набыў на аўкцыёне Сотбіс карціну Суціна «Ева» (прадажная цана 1.805.000 даляраў), прызнаную «самай дарогай карцінай у Беларусі».
Нацешыўшыся духоўнай ежай, абавязкова зазірніце ў Смілавічы, каб паспытаць традыцыйных селядцоў з бочкі. І ацаніць гасціннасць землякоў геніяльнага мастака.
Неяк ў Суціна спыталі:
- Вы ж жылі цяжка, пэўна, былі няшчасныя ў жыцці?
- З чаго гэта вы ўзялі? - адказаў ён. - Я заўсёды быў шчаслівым чалавекам!
Д А В Е Д К А

Пачатковыя ўрокі жывапісу атрымаў у Менску, пазней у Вільні. З 1913 года да смерці жыў у Парыжы (за выняткам 1919—1922 гадоў, якія правёў ва Усходніх Пірэнеях), быў блізкім сябрам Марка Шагала і А. Мадыльяні...
У Смілавічах у 2008 годзе пры садзейнічанні ЮНЕСКА створана музейная экспазіцыя «Прастора Хаіма Суціна», якая дзенічае ў будынку мясцовага дому дзіцячай творчасці.


Да 2012 года на радзіме Суціна ў Беларусі не было ніводнай ягонай карціны. Карціна «Вялікія лугі ў Шартры» (меркавана 1934 г.) была набыта 8 лютага 2012 года на аўкцыёне Крысціс за 400 тысяч даляраў Белгазпрамбанкам.
У 2013 годзе Белгазпрамбанк набыў на аўкцыёне Сотбіс карціну Суціна «Ева» (прадажная цана 1.805.000 даляраў), прызнаную «самай дарогай карцінай у Беларусі».
Комментариев нет:
Отправить комментарий