ХОРТАВЫМІ ШЧАНЮКАМІ
АЛЬБО КУЛЬТАВЫМІ РОВАРАМІ?
Лазар нервова хадзіў узад-уперад па канторы. Думкі
блыталіся ў галаве: перашкаджалі гоман разношчыка газет і скрогат металу. Там, за сцяной, у цэхе, дзе раней рабілі металічны шырспажыў, нараджаўся
цуд прагрэсу і цывілізацыі – новенькія ровары маркі «Нёман». Калі
быць дакладнымі, ноу-хау вынаходзіць не прыйшлося – ровары былі скампіляваны з лепшых нямецкіх наўзораў і мадэрнізаваны з улікам асаблівасцей беларускай глыбінкі. Рама, крылы, драўляныя абады, спіцы дыяметрам 2 мм вырабляліся пад колы памерам 28х2 дзюймы, скураныя сядзёлкі загадваліся ў Рызе. Ступіцы колаў купляліся ў нямецкай фірмы «Fichtel & Sachs»...

Браты Старавольскія – Нахум, Лазар і іхні кампаньён Ісак Піваварскі – звычайныя тутэйшыя габрэі - замахнуліся не на карчму ці крамны гандаль, а на стварэнне новага брэнда – гарадзенскага ровара, а пазней
матарувкі і матацыкла з фірмовай шыльдай, на якой быў размешчаны далягляд на Новы Каралеўскі замак з левага берага ракі
Ішоў 1926 год. Заходнебеларускія землі адышлі да Польшчы. Маршал Юзэф Пілсудскі, беларус
па паходжанню, становіцца дыктатарам і ўводзіць на іх жорсткі рэжым “санацыі” (аздараўлення)…
Альбрэхт
Радзівіл, седзячы ў Нясвіжскім замке, клапаціцца не толька пра асабістую гаспадарку.
Ён, арыстакрат, у 1918 годзе прадстаўляе маладую Беларускую Народную Рэспубліку
ў Берліне і Швейцарыі. А зараз чакае пачэснага госця - маршала
Юзэфа Пілсудскага...
Альбрэхт Радзівіл з дачкой Эльжбэтай у Нясвіжы
Альбрэхт распарадзіўся наконт вячэры і пайшоў у гараж. Сярод храміраваных «пародзістых» аўто – мэрсаў, пакардаў да іншых - непрыкметна схаваўся
невялікі і прыгожы, быццам лялькавы, ровар. Ён угледзіў яго ў Варшаве і набыў амаль што з патрыятычных меркаванняў: на раме ровара
прыгожылася эмблема, да болю нагадваючая Радзіму. Га, да гэта ж Гародня!
І вось зараз беларускі ровар прызначаецца ў свядомы падарунак знакамітаму госцю… (Нездарма раней, каб дагадзіць перанасычаным панам, ім давалі хабар “шчанямі-хортамі”. Бо такое шчаня, выгадаванае ў пятым
калене роду, было варта маёнтку).
Юзэф
Пілсудскі, у росквіту славы, едзе ў Нясвіж. Яму трэба ускласці на труну свайго ад’ютанта, Станіслава
Радзівіла, загінуўшага ў польска-бальшавісцкай вайне, вышэйшы знак вайскавога
адрознення – крыж «Віртуці Мілітары». І
Альбрэхт не ўпусціць такі выпадак, каб абмеркаваць з польскім ўладарам перспектывы
адраджэння Беларусі. А незвычайны прэзент павінен яму спадабацца…
Вось
так сціплы гарадзенскі ровар зрабіўся культавай фішкай у гісторыі, паняволі спалучыўшы
лёсы яснавяльможных паноў і абывацеляў габрэяў. Але на гэтым наша гісторыя не
сканчаецца…
Пілсудскі
любіў сваю сядзібу ў Сулеювеку. Тут, у гады апалы, ён пабудаваў на ахвяраванні
ваеннага камітэту фальварак, разбіў сад, прыдбаў невялікі пчальнік. Аскет па натуры,
які ахвяроўваў амаль што ўсе свае заробкі родным загінуўшых салдат і заснаванаму ім Віленскаму ўніверсітэту, Юзэф любіў снедаць
у ложку і пракаціцца з ветрыкам з Варшаўскага Бельведэру на лецішча…
І вось
ён, ужо цяжкахворы, стаіць перад слушным «баявым канём», якога часам пазычае малодшай
дачцэ Ядзвізе…
Юзэф Пілсудскі з дачкой Ядзвігай
Няўрымслівая планерыстка, з 12 гадоў апантаная аэраплянамі, яна была ўвасабленнем яго патаемнай мары аб сыне. І стары воін уступае «капрызу» паненкі – купляе ёй у Гародні ў нашых знаёмых Старавольскіх… жаночую матарувку. Легкі, манеўраны, 75-кубовы - ён быў для прадпрымальнікаў пераходнай мадэллю на шляху стварэння матацыкла. Выбар Пілсудскага - гэта лепшая рэкляма. Бо маршал - не толькі кіраўнік Польшчы, але да таго ж і пачэсны грамадзянін Гародні… Ішоў 1934 год…
Юзэф Пілсудскі з дачкой Ядзвігай
Няўрымслівая планерыстка, з 12 гадоў апантаная аэраплянамі, яна была ўвасабленнем яго патаемнай мары аб сыне. І стары воін уступае «капрызу» паненкі – купляе ёй у Гародні ў нашых знаёмых Старавольскіх… жаночую матарувку. Легкі, манеўраны, 75-кубовы - ён быў для прадпрымальнікаў пераходнай мадэллю на шляху стварэння матацыкла. Выбар Пілсудскага - гэта лепшая рэкляма. Бо маршал - не толькі кіраўнік Польшчы, але да таго ж і пачэсны грамадзянін Гародні… Ішоў 1934 год…
Ну, што
тут зробіш, людзі хварэюць, становяцца старымі і, у рэшце рэшт, паміраюць. А жалезныя
агрэгаты іржавеюць, нават пакрываюцца пацінай
- але жывуць! І, переходзячы з рук у рукі, аднойчы трапляюць да
сапраўднага механіка, які надае ім другое жыццё!.. Дваццатыя гады мінулага стагоддзя лічацца срэбным векам паэзіі. Але гэта быў таксама сапраўды
“залаты век” механікі!..
З
1936 года браты Старовольскія пачынаюць серыйны выпуск матацыклаў «Нёман» з 100, 125 і 150-ці
кубовымі рухавікамі. Бо вытворчасць ровараў да таго часу дасягнула ажно 10 000 адзінак у год! ( І сёння яшчэ старыя людзі на Пружаншчыне і іхнія нашчадкі з цеплынёй успамінаюць ровары свайго
дзяцінства з назвай ”Нёман”). Прагрес штурхаў наперад, прадпрымальныя габрэі
адкрылі прадстаўніцтва ў Варшаве. Бізнес квітнеў!..
Найбольшым
попытам карысталіся «соткі» - матацыклеты з 100-кубовым рухавіком. Яны развівалі немалую для тых часоў хуткасць – 70
кіламетраў у гадзіну – былі лёгкімі і выгоднымі і пры тым спажывалі усяго 2,25 літра паліва на 100 кіламетраў. Да таго ж кіраваць імі можна было без дазволу. Гэта была не эпічная «Антылопа-гну», а самы што ні на ёсць сапраўдны
шэдэўр мотатэхнікі – сімбіёз тэхнічнага прагрэсу і кемлівасці гарадзенскіх
бізнесменаў…
Аднак
да часоў трыўмфа «Нёманаў» асноўныя дзеючыя асобы нашай гісторыі – яснавяльможны пан Альбрэхт Радзівіл і маршал
Польшчы Юзэф Пілсудскі - ўжо пакінулі гэты свет. Дакладна не ведаем, што завяшчаў
сваёй адзінай дачцы Эльжбэце бацька Альбрэхт, але Юзэф, які гадаваў малодшую
дачку як сына, разам з іншымі рэчамі аставіў Ядзвізе матарувку, якую тая “аб’ездзіла” як
наравістага каня.
Мабыць, менавіта гэтая "сотка" перамагла ў гонцы?
Матарувка "Niemen R-75" з рухавіком"Sachs"
Брутальная дзяўчына да 17 гадоў скончыла школу планерыстаў. У 1937 годзе ужо лётала на планёрах, атрымаўшы ліцензію пілота ўсіх катэгорый - ад «А» да «Д». А ў 1939-м ўдзельнічала на адным з матацыклаў ”Нёман” (менавіта на"сотцы") у ралі Варшава-Мінск Мазавецкі-Отвацк-Варшава.
Мабыць, менавіта гэтая "сотка" перамагла ў гонцы?
Дэталі ралі малавядомыя, але здаецца, што сэрца юнай кіроўцы палала гонарам за родную марку!..
Пасля далучэння заходнебеларускіх земляў да БССР і нашчадкі Радзівілаў, і Пілсудскія апынуліся ў эміграцыі. Ядзвіга жыла і вучылася ў Брытаніі, стала архітэктарам, уступіла ў Каралеўскія ПВС. Была адной з нешматлікіх жанчын-асаў Другой Сусветнай вайны, налётаўшы 312 часоў і 35 хвілін на 230 самалётах 21 тыпу. І была ўзнагароджана Баявым Крыжам за Заслугі з мячамі.
Калі ўвосені 90-га ўлада ў Польшчы змянілася, Ядзвіга Пілсудская разам з мужам, сынам, дачкою і старэйшай сястрой Вандай вярнуліся ў Варшаву. Сёстры шмат зрабілі дзеля ўшанавання імя
бацькі. За працу ў Фондзе сям’і Пілсудскіх, Інстытуце Юзэфа Пілсудскага, рэстаўрацыю сядзібы і стварэнне музея ў Сулеювеку (дырэктарам якога стаў ўнук маршала Кшыштаў Юзэф) у 2008 годзе прэзідэнт Лех Канчынскі прысвоіў Ядзвізе Пілсудскай ступень Камандора Ордэна Адраджэння Польшчы.
Ядзвіга
памёрла ў 2014 годзе ў Варшаве, не дажыўшы
шасці гадоў да стагоддзя. Куды згінулі, пагнаныя ў Гулаг, браты Старавольскія,
невядома. Безумоўна, гэта выратавала іх ад
фашысцкага гета. Але перажыць сталінскія
лагера атрымалася далёка не ва ўсіх. Ісаку пашанцавала болей: ён узначаліў гарадзенскую суполку ў Ізраіле.
Але
яшчэ больш падфартыла роварам і матацыклам «Нёман». Некаторыя наўзоры гарадзенскага
брэнда можна і сёння пабачыць у Варшаўскім музее тэхнікі.
А што тычыцца
ровера і найбольш рарытэтнага матацыкла з 125-кубовым рухавіком – абодва аксакала чакаюць свайго часу ў нейкім гаражы.
Ім
прызначана роля не проста экспанатаў, а, магчыма, і ўдзельнікаў гістарычных
кіназдымкаў – «жалезных акцёраў» з патрыятычнай
«харызмай».
Комментариев нет:
Отправить комментарий